Att jobba runt begränsningarna i en dålig symaskin

Modifieringar, face-ups, sömnad, skulpterande, fotografering och instruktioner (tutorials).
Användarvisningsbild
Lillith
SDC

Att jobba runt begränsningarna i en dålig symaskin

Inläggav Lillith » lör 19 jul 2014, 18:25

Min bra symaskin är hos doktorn och jag har varit tvungen att sy på en maskin som jag inte är van vid, som har klumpiga pressarfötter, enorm friarm och pinsamt dålig matning.
Medan jag suttit vid den (delvis för att hålla frustrationen nere) så satt jag och filosoferade över vad jag hade gett folk i liknande situation för råd och försökte följa dom efter bästa förmåga.
Det slog mig att jag ju knappast lär vara varken den fösta eller enda här som brottas med liknande bekymmer, så jag tänkte dela med mig av vad jag kom fram till och tigga lite tips för dom delarna jag ännu inte riktigt kommit runt.

* Planera jobbet redan från början så du minimerar såna moment som du redan vet att maskinen har svårt för. I mitt fall så vändsyr jag så mycket som möjligt, fodrar där det går och över huvud taget använder alla tillgängliga knep för att behöva sy så få riktiga fållar som möjligt.
* Sy långsamt. Riktigt, djäkla, frustrerande, rent av generande, långsamt. Särskilt om maskinens matning lämnar en del att önska. Utvärdera vartenda stygn efter hand, så att du kan bromsa i tid om något går helt fel.
* Om du ska sy ihop många lager i en söm, sy ihop två lager först och lägg till nästa sen. Återigen särskilt om matningen är dålig och maskinen har en tendens att förskjuta lagren. Det blir lite stelare och det tar längre tid, men hellre det än att sömmen drar sig.
* Fixera alla delar noggrant. Klarar maskinen inte av att sy över nålar, så tråckla för hand först, nåla längre ifrån så att maskinen inte behöver mata över nålen eller använd textillim för att fästa saker så att dom sitter på plats. Det senare är särskilt bra när man syr fast små detaljer som ligger utanpå plagget, såsom hällor, bak- eller bröstfickor, ficklock och så vidare.
* Symaskiner är känsliga varelser. Hälsa artigt, håll god ton och peppa den när den behöver det, istället för att skrika och svära åt den. Då håller du ditt eget humör på en bättre nivå och har lättare att hålla fokus på det du ska göra.

Något jag verkligen letar efter bra knep för är hur man gör smala fållar på maskiner med dålig matning och dåligt "nyp". I vanliga fall syr jag dubbelvikta fållar på 1,5-2mm bredd på min gamla maskin utan större problem, men med samma metod (vika fållen med fingrarna efter hand innan man skickar in den i maskinen) är det absolut smalaste jag lyckats göra en dubbelvikt fåll snyggt på den här maskinen hela 6mm och det helst bara trådrakt! Det är rätt gigantiskt för ett dockplagg, så det funkar liksom inte. Enkelvikta fållar kan jag göra smalare även på den här maskinen, men dom blir så fula på baksidan och jag vill att man ska kunna syna plaggen inuti också utan att det gör något.
Nåla funkar inte, för maskinen kan inte mata över nålar, så man får plocka ur dom för långt före pressarfoten för att det ska göra någon nytta. Och det hjälper såklart inte att pressarfoten i sig är enorm och stjäl ytterligare några millimeter där. Den grova friarmen gör det också svårt att komma åt att vika fållen efter hand. Och pressarfoten för vanliga tyger till den nya maskinen har större urgröpning på undersidan än foten för tunna tyger till den gamle maskinen. Det innebär att precis där man är beroende av att maskinen "klämmer till" vikningen så finns det inget som nyper utan fållen svävar i någon slags litet tomrum där den får göra som den vill och håller sig därför inte vikt jämnt och snyggt.
Man kan bli knasig för mindre.

Hur gör ni andra som sitter på moderna maskiner med den nya pressarfotsstandarden?

Återgå till "Pyssel & Instruktioner"