# Den Stora Bjd Nybörjarguiden #

Vanliga frågor om forumet och hobbyn.
Användarvisningsbild
Angie
The Design Master
Status: Uppdaterar Forumet 8/9/15

Inläggav Angie » sön 09 aug 2015, 18:05

OBS. länkarna ska uppdateras!

Frågorna du får svar på i den här tråden:

• Jag är ny och vet inte till 100% hur detta forum fungerar?
• Vad är en bjd, och hur fungerar de?
• Vad är de gjorda av?
• Hur stora är de?
• Var kommer dem ifrån?
• Vad har man de till?
• Var kan jag skaffa en?
• Varför är de så dyra?
• Vilken storlek är det bäst att börja med?
• Bör jag köpa en billig docka, för jag har råd med det nu/snart?
• Jag förstår inte alla termer ni använder, vad är t.ex SD, MSC och DoA?
• Vilka delar på dockan kan jag ändra?
• Vad bör jag göra för att ta hand om dockan och vad ska man tänka på?
• Var bör jag förvara min docka om nu solljus är farligt?
• Vad bör jag köpa för att ta hand om dockan?
• Vad finns i Sveriges butiker?
• Kan jag måla min docka själv, och vad behöver jag för material?
• Vad finns det för andra forum och vad är skillnaderna mellan dem?
• Var kan jag leta efter bilder på dockor?
• Var kan jag få information om bjd's?

----------------------------------------------------------------------

• Jag är ny & vet inte till 100%
hur detta forum fungerar?

Gammal som ny, om du inte vet hur allt här på forumet fungerar och är osäker på hur du ska posta, regler och allt sådant så läs den här tråden:

• Till alla nykomlingar!
Hur Bjd.nu's forum fungerar • (Denna tråd kommer inom kort)

• Vad är en bjd, & hur fungerar de?
Bjd är en förkortning för Ball jointed doll. En bjd är alltså en kulledad docka. Kullederna gör det möjligt för dockan att ta väldigt mänskliga poser och de elastiska strängarna inuti som håller ihop dockan möjliggör det för bjdn att hålla poserna. De kan alltså stå och sitta själva utan stöd.

Bjd's är designade för att kunna ändra sitt utseende efter ditt tycke. Nästan allt på en bjd går att ändra. Man kan välja huvud, kropp, händer, fötter, ögon och hår samt måla deras ansikten för att skapa din alldeles egna karaktär. (beroende på företag)

• Vad är de gjorda av?
Bjds är gjorda av resin en typ av polyuretan harts som det heter på svenska, alltså inte plast som en Barbie. Resinet har många bra egenskaper, bl.a. så är resinet hårt likt porslin men inte lika ömtåligt, den värms upp mycket fortare av din kroppsvärme än vad porslin gör samt ger dockan ett mer levande intryck.

• Hur stora är de?
Nya dockstorlekar dyker upp ibland men de ligger mellan ca 6,5 cm - 90 cm

• Var kommer dem ifrån?
Kulledade dockor i resin kommer ursprungligen från Japan. Det Japanska företaget Volks var de som först började skapa och sälja bjds. Den första av deras dockor skapades 1998. Men kulledade dockor i trä och andra material har gjorts tidigare.

Nuförtiden finns dock de flesta företagen i Sydkorea, några i Kina samt ytterst få i övriga världen.

• Vad har man de till?
Förutom sällskap och simpel lek där man klär upp dem och hittar på historier om dem, så har de flesta sina bjds som en liten inspirations källa där man får utlopp för sin estetiska och kreativa sida. Man skapar en karaktär åt dem, målar deras ansikten eller bestämmer hur dom ska se ut och låter någon måla dem åt en.

Bjds är perfekta små modeller, inte bara för fotografering och teckning, utan de är även små, men med naturtrogna proportioner och därför använder många sina bjds när de syr och gör klädmönster. Det finns även de som är samlare och samlar på dockor så som andra samlar dyra vaser. Man har dem bakom glas eller på en hylla eftersom de är så vackra att titta på. Men vanligast är att man vill ha en liten "vän" som man skapat karaktär och utseende åt.

• Var kan jag skaffa en?
Bjds säljs i affärer över nätet. I vissa länder finns dom i fysiska butiker, som i Japan och USA. Men bor du här i Sverige är det Internet som gäller, såvida du inte vill köpa en begagnad docka av någon i Sverige. Det finns listor med länkar till företagen här på forumet. BJD-Företagslänkar

• Varför är de så dyra?
Bjds är gjorda för hand, inte som leksaker som är gjorda av maskiner i en fabrik. Resin är mycket svårare att arbeta med än plast och kräver därför att det görs av en människa för att få ett bra resultat.

En bjd skulpteras först i lera. Sedan gjuter man en silikonform av lerdockan som resinet ska hällas i.

Resin i flytande form och dess damm är giftigt och därför måste man betala arbetarna mer samt ta mer försiktighetsåtgärder på grund av dess giftiga beståndsdelar.

Varje del av dockan måste gjutas var för sig i en silikonform. Det är silikonet som är det dyraste i processen att gjuta dockor. Silikon är väldigt dyrt och när resinet härdar i formen på grund av den kemiska reaktionen mellan resinets två komponents kemikalier så avger det värme. Processen får silikonet att digerera, sjunka ihop, smula sönder eller tappa formen. Därför kan en silikonform bara användas ett visst fåtal gånger innan den kastas.

När resinet hälls ner i formen får inga luftbubblor bildas, om en stor bubbla bildas är dockans del förstörd och måste slängas. Gjutningsprocessen har ett enormt stort svinn i både felhärdat resin och digererat silikon.

Det är många faktorer som spelar in i en bjds dyra pris. Förutom tillverkningsprocessen spelar ju faktiskt även kontor, butiker, uppehållande av hemsida , materialimport, fabrikslokaler, reklam, frakt och alla andra kostnader in just runt om själva bjd-försäljningen.

De bästa med bjdns pris är att den behåller sitt värde. Så länge du tagit väl hand om den och den inte har några stora skador som permanenta fläckar, brutna fingrar, sprickor eller dylikt. Om du köpt en docka det endast såldes få av, alltså en limited, är chansen stor att din dockas värde är högre nu på andrahandsmarknaden.

• Vilken storlek är det bäst att börja med?
En sådan sak är väldigt individuell. Fråga dig själv:
Får dockan plats där jag tänkt mig? Vilken ålder ska min docka porträttera?Passar storleken till karaktären jag tänkt mig? Blir den svår att ta med mig dockan till möten och dylikt?Spelar det någon roll om den inte passar storleksmässigt senare? Skulle dockans tyngd hindra mig från att göra vad jag vill med den?

Att välja storlek efter ålder.
SD är äldre tonåringar och vuxna mellan ca 16 - 40+ år.
MSD ligger mellan 8 - 16 år
YoSD mellan 3 - 8 år.
Åldrar varierar mellan storlekarna och det finns
dockor i 40 cm skala som ser ut som 60 - 70 cm dockor.
Det finns även de som har storleken av en Barbie ungefär.

• Bör jag köpa en billig docka,
för jag har råd till det nu/snart?
Det simplaste svaret är nej. Du får nästan alltid vad du betalar för. Sämre kvalité och oftast sämre konstruerad docka. Ibland har man tur och det är tvärt om, men det händer mycket sällan.

Många som kommer in i denna hobby vill ha en docka på en gång, de orkar inte vänta länge, eller vill känna gemenskapen med alla andra ägare. Du får gemenskapen ändå, man måste inte ha docka för att gå på möten! Hellre att du kommer utan docka och sparar till det du vill ha än att du köper en billig docka bara för att. Sedan kan det ju också hända att man faller för en billig docka, men då är det ju en helt annan sak. Glöm bara inte att kolla upp företaget så att de har positiv feedback.

Gå på möten och titta på dockor i verkligheten och se runt på alla företag, oavsett pris. Det ger dig bättre perspektiv. Köp den dockan du fastnar för, inte för att den är billig och du kan få den snabbast. Att köpa en docka för att den ser okej ut och är billig resulterar oftast i att man säljer den ganska snabbt, för att man inser att det inte var vad man ville ha.

De flesta av oss är inte gjorda av pengar och inte heller har våra päron betalat halva våra dockor, utan vi har väntat, kämpat och sparat för att få råd till drömdockan. Gör det du också, vänta, spara och köp det du verkligen vill ha.

Billigt kommer aldrig ha samma värde som de dyrare vare sig sentimentalt eller pengamässigt. Om du inte drömt om och kämpat för din första docka kommer du inte gilla den lika mycket heller, tro mig. Ens första docka är ju alltid speciell och då är det värt att vänta tills du har råd.

• Jag förstår inte alla termer ni använder,
vad är t.ex SD, MSC & DoA?

Dockors storlekar och färger:

SD - Super Dollfie 50 - 90 cm

MSD - Mini Super Dollfie 35 - 45 cm

YoSD - Young Super Dollfie 20 - 30 cm

Puki - Tinys 7 - 15 cm

Tiny - Storlek mellan 6 - 30 cm

Mini - MSD

WS - White Skin

NS - Normal Skin

TS - Tanned skin

GS - Gray skin

Vanliga termer du kan stöta på:

ABJD - Asian ball jointed doll

DoA - Den of Angels, det största internationella bjd-forumet.

MD - Sooms monthly dolls

DoD - Dream of Doll, ett företag

Volks - Företaget som började med bjds.

FL - Fairlyland, ett företag

IH - Iplehouse, ett företag

Soom - DollSoom, ett företag

Luts - ett företag

Delf - Luts 60 cm dockor

Dollfie - Volks 1/6 vinyldockor, används i vissa fall som en

annan benämning på BJD.

Face cap - En skyddsmask i plast man sätter för att skydda

dockans ansikte och face up.

Face plate - På vissa dockor tar man av främre delen av huvudet

för att byta ögon/ta isär osv. Denna dela kallas för Face plate.

Head cap - Locket i dockans huvud som man kan öppna för att

komma åt strängen och ögonen.

MSC - Mr. Superclear, fixeringsspray, används till Face Ups.

Blushing - När dockans kropp skuggas för att se verkligare ut.

Face up - Är dockans ansiktsmålning

Coating - När ett lager Msc läggs på dockan för att skydda.

Sanding - När dockans gjutsömmar eller dylikt tas bort med sandpapper

Stringing - När du drar om strängarna inne i dockan

Feeler - Funderar på att sälja

FA - For Auction

FS - For Sale

FT - For Trade

WTB - Want to buy

WTT - Want to trade

WIP - Work in progress

WTC - Want to commission

NTB - Need to buy

OOAK - One of a kind

OT - Off Topic

PM - Privat meddelande

• Vilka delar på dockan kan jag ändra?

Förutom huvud/ansikte, hår och ögon så brukar fötter, händer och ibland ben vara utbytbara. Det beror helt på från vilket företag du köper, hur många extra delar de har till sina dockor och om deras delar är kompatibla i form och färg med andra företags.

• Vad bör jag göra för att ta hand om
dockan & vad ska man tänka på?

Resin tål inte olja, det lämnar permanenta fläckar då det sjunker in i resinets porer. Aceton och andra starka kemikalier i t.ex en del lim får en kemisk reaktion med resinet och får det att smälta.

Solljus får dockan att åldras, då byter resinet färg och gulnar. Så undvik att låta dockan sitta i direkt solljus och vistas i starkt solljus under längre perioder.

Hög värme har samma effekt som solljus, så sätt inte dina dockor ovanför varma element under längre perioder.

Din docka kommer bli smutsig och kommer att behövas tvättas om du har kläder på den eller tar i den. Detta är inget farligt utan helt normalt. Din hud avger fett som fastnar på dockan och i fettet fastnar smuts. Din huds fett är inte farligt så som olja men du bör alltid tvätta händerna när du ska hantera din docka.

Tvätta dockan med fingervarmt vatten, mild tvål eller diskmedel och för svåra fläckar, använd whiteboardsvamp. Använd inte den på MSC-ade ytor. Om den har en face-up eller body blushing, alltså ett målat parti som fixeras med en spray som kallas MSC så ska du inte ta på dessa partier. Om MSC-ade partier gnuggas för mycket så “chippar” det, luckras upp eller flagnar av.

Undvik att lämna din dockas strängar och S-krokar i blött tillstånd, S-krokarna kan rosta och strängarna blir dåliga.

När du fraktar dockan ska du ha en face cap, ett litet plastskydd som spänns fast över ansiktet så inget kan gnugga mot det. Lägg gärna lite bubbelplast i den så att inte själva capen gnuggar mot dockan ansikte. En face cap kommer nästan alltid med din docka, annars går det att köpa för ca en femma från de flesta företagen.

Packa ner dockan i en dockväska. Har du ingen sådan, gör gärna en. Dockan ska ligga rakt i väskan utan böjda leder. När leder böjs länge och hårt blir de tillslut slappa och dockan måste strängas om. Ta kuddarna som kom med dockan och bind den runt dockan med lite snöre så den inte böjer sina leder.

Sen till det sista som räknas som allmänt vetande. Tappa inte din docka, spill inte mat på den, akta så du inte sätter dig på den och lämna den inte obevakad runt djur, barn och stora folkmassor.

• Vart bör jag förvara min docka
om nu solljus är farligt?

Många förvarar sina dockor i lådan de kom i. Men bjds är ju vackra att se på så man vill ju gärna ha dem framme. Om ditt rum ligger så att solen kan lysa in, dra för gardinerna eller varför inte sätta små gardiner över det stället dockan sitter på? Täck över dockan försiktigt så att inget gnuggar ansiktet.

En garderob är också ett bra ställe. Men även om du håller undan din docka från solljus och värme kommer ändå din docka att åldras i sakta mak. Det är helt normalt och beror på att både luft och tid påverkar resinet.

Resinets färg är oftast ett pulver eller pasta som blandas i för att ge rätt färg. Resin är genomskinligt från början. Pigmenten som hälls i försvinner med tiden, eller byter färg på grund av ålder. Så få inte panik om dockan börja byta färg efter två-tre år. Det händer med alla dockor.

• Vad bör jag köpa för att ta hand om dockan?
Magic sponge en typ av Smuts och Whiteboardsvamp. Ett stringing tool är bra att ha när du ska sätta ihop din docka eller stränga om den. Peang. Ett verktyg som liknar en sax men som klämmer dockans strängar och håller den klämda positionen. Mjuk hårborste till peruken. Dockväska. Extra eye putty till ögonen. Det är massan som man fäster ögonen med. Peruknät om din dockas peruk kom utan.

• Vad finns i Sveriges butiker?

• Smuts och Whiteboardsvamp. Finns på Clas Ohlson

• Peang eller öronpincett som det också heter går att köpa på apoteket, i en del djuraffärer och fiskebutiker Fias djurbutik

• En barntandborste är mjuk och den perfekta peruk borsten!

• Eye putty går att byta mot Apotekets silikon öronproppar, dom är jätte bra! Apotekets Silikonproppar

• Skosnören men hårda ändar och en smal metall grillpinne med böjd spets, kan ersätta ett stringing tool.

• Den stora S-kroken i dockans huvud kan bytas mot en nyckelring i hård metall om din S-krok är för liten.

• Porslins dockor som går att köpa för ca 50 kr har ögonfransar som är väldigt lämpade för en bjd. Vanliga lös ögonfransar kan ibland klippas till rätt storlek.

• Peruker på porslinsdockor kan också vara användbara om det inte är något limmat på en stor yta av håret.

• Porslinsdockans underkläder brukar passa bjds.

• I leksaks affärer kan man hitta massor i dockstorlek. Även i inredningsbutiker och på Myrorna går det att hitta saker. Håll bara ögonen öppna!

• Kan jag måla min docka själv &
vad behöver jag för material?

Ja det kan du. Allt du behöver veta finns här
Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

• Vad finns det för andra forum &
vad är skillnaderna mellan dem?

Det finns massor med forum för olika länder, här är två av det stora internationella:
*Den of Angels är det största. Här hittar all information du kan tänkas behöva.
Marknadsplats med säljare från hela världen och tusentals fotton.
(Obs. ibland är DoAs registrering avstängt och du kan ändast bli medlem via en invite, du kan få en invite från någon som redan är medlem. Här kan du fråga om en invite från någon av våra forummedlemmar.)
*The Joint är ett forum för bjd skulptörer och de som gillar egengjorda bjds.
Forumet uppkom när DoA stängde sin del av forumet som var inriktat på egengjorda saker.

((På DoA kan du även finna en lång lista över andra bjd-relaterade forum))

• Vart kan jag leta efter bilder på dockor?

Deviantart och Deviantarts Bjd-Club har massor med bilder på bjd-ägares dockor. På Flickr finns det också massor med ägarbilder. Om du vill få fram populära bilder från Flickr så besök FlickrHivemind. Google har ju alltid bilder men här är ju inte saker särskilt sorterade. Det finns även mycket bilder på Instagram.

• Vart kan jag få information om bjds?
Bjd_Wtf Engelsk informationssida med mer ingående text om allt som har med bjds och göra. Bjd info på wikipedia Som ni vet är inte wiki alltid 100% rätt,
men denna sida har bra information på engelska.

~ Angie

Återgå till "Guider & FAQ"