• Övertala föräldrar

Diskutera din kommande docka, styling, namn, vart man kan köpa specifika saker m.m
Användarvisningsbild
Hana
Puki
Kontakt:

Re: • Övertala föräldrar

Inläggav Hana » fre 07 jan 2011, 21:29

Jag är 20 o ska fylla 21 i år och sedan jag var 18 år har jag haft rätt att ta mina egna beslut. Har lyckats (på något konstigt sätt) få mina två systrar och några vänner som inte alls är intresserade av mina intressen att acceptera att jag skaffar mig en docka. Där emot vet jag inte om jag ska berätta något för mina föräldrar om att jag ska beställa en, utan de får veta det om jag råkar försäga mig eller när hon kommer hem. Haha vilken chock det måste bli för dom! Har ingen aning om hur de kommer reagera, men mamma e van att jag gör som jag vill :sneaky:
Hemma: Hana
Luts, Kid Delf Girl KIWI

Klicka här för att komma till min blogg!

BDB: Shizuka
Användarvisningsbild
Arisu
Status: kladdkaka in my heart

Inläggav Arisu » mån 07 feb 2011, 19:11

Jag kom in i BJD intresset för.... vad kan det vara? femmm.... månader seda kanske? och när jag visade mamma för första gången tyckte hon att de var jättefina :yay: dock blev hon vädigt anti när hon fick reda på att de gjordes i korea/japan/kina (hon litar inte alls på utländska grejer) och hur dyra de var... :oh: jag nämnde en gång för båda mina föräldrar att det var ju faktiskt mina pengar (kunde jag inte få göra vad jag ville med dem?) och det var då som pappa blev jätte anti. Mamma blev ännu mer anti... :cry: och sedan gick jag och deppade hela dagen, grubblade över hur det skulle gå med mitt intresse, skulle de stötta mig tillslut? låta det vara? eller bli ännu mer emot det? mamma undrade tillslut hur det var med mig, eftersom jag gått och deppat hela dagen. Och så som mammor brukar göra listade hon ut att det hade med dockorna att göra. Tillslut, efter en lång pratstund, sa hon att det var ju mina pengar, jag kunde ju köpa dem och hon kunde inte hindra mig, men de fortsätter tjata om att "man kan ju åka till London över en helg för de pengarna!". Min lillasyster förstår mig fullständigt (kanske för att hon inte fattar "ansvaret", och kostaden för en BJD :grrr: ), pappa är fortfarande anti och mamma... jag vet inte... :errr: men jag tjatar inte om det, absolut inte, då kommer jag aldrig få köpa en! men jag tror endå att de låter mig köpa den tillslut, när jag har tillräckligt med pengar vilket kan dröja något år :oh:

....nu blev det lite långt.... :rb_sweat:
MiniFée Shushu
Användarvisningsbild
Dajm
SDC

Inläggav Dajm » mån 07 feb 2011, 19:49

Arisu Hur gammal är du?

Vilken docka vill du helst ha?
Användarvisningsbild
Arisu

Inläggav Arisu » ons 09 feb 2011, 08:27

jag är14 år ^^ det kommer ta aslång tid för mig att spara, men det är det värt! :yay: Och jag vill ha en MiniFée Shushu från fairyland :love: jag blev kär i henne så fort jag såg henne ^w^
MiniFée Shushu
Användarvisningsbild
Dajm
SDC

Inläggav Dajm » ons 09 feb 2011, 20:07

Ja hon är inte en av de billigaste dockorna :)
Men om du ska spara till henne själv så tar det nog så lång tid att dina föräldrar hinner vänja sig vid tanken och samtidig kommer de förstå att det är viktig för dig och att du verkligen bryr dig. Tror också att de flesta är rädda att det är bara ett kort interesse och sen har man inga pengar kvar och en docka som är verdelös. Det är svårt att förstå att man får faktisk det mesta av summan tillbaka om man vill sen sälja sin docka för at man tröttnat på hobbyn.
Användarvisningsbild
Arisu

Inläggav Arisu » ons 09 feb 2011, 21:09

jo, jag hoppas att de hinner vänja sig vid tanken att det faktiskt kommer bo en till liten filur hemma :angry_poring: men det kommer ju som sagt ta ganska lång tid att spara... :unimpressed: Och när jag väl köper henne och hon kommer hem så hoppas jag verkligen att de kommer axeptera hobbyn, och kanske till och med bli lite intresserade? :yay: det är så många som talar om att deras föräldrar helt plötsligt börjar stötta dem och så :oh:
MiniFée Shushu
Användarvisningsbild
Lovux The Great
Puki
Status: Iplewhelmed <3

Inläggav Lovux The Great » fre 11 mar 2011, 22:23

Jag? Övertala mina föräldrar?

AHAHAHAHAHAHA NEJ. Varför skulle jag göra det?

Jag har alltid varit en sån som säger och gör ganska mycket som jag vill och skiter fullständigt i vad mina föräldrar har att tycka till om det.
För det första är jag myndig, och mina föräldrar har ingen som helst makt över mig (mindre än de hade tidigare). Jag har en egen inkomst som jag sköter helt utan deras inblandning. Detta innebär att jag inte behöver deras tillåtelse för att köpa vadhelst som faller mig in - vill jag ha en docka, så ska jag ha en docka. End of discussion, liksom.

Problemet är bara att mina föräldrar verkar ha fått för sig att trots att jag bott själv och skött ett eget hushåll i två år, så MÅSTE jag vara ekonomiskt efterbliven, så mycket som de envisas med att lägga sig i. Innan jag började med BJD samlade (samlar fortfarande) jag på anime-DVDer och artbooks, och VARENDA. JÄVLA. GÅNG. som jag fick hem ett nytt paket så fick jag en lektyr om pengar, av vikten av att spara och bla bla bla och det hela urartar till ett gräl och vi blir bara arga på varandra.
Visst är jag fullt medveten om att de faktiskt vill mitt bästa och inte att jag ska bli skuldsatt eller whatever, men när de går i taket över en sketen DVD för 29 kr - dra ut pålen ur röven och slappna av för fan. Jag KOMMER INTE hamna hos kronofogden för att jag HAR RÅD (till följd av MYCKET noggrann planering) att lägga mina surt förvärvade pengar på "nöje" istället för att bara spara spara spara vartenda ruttet öre och ha dem liggande och ALDRIG någonsin göra någonting med dem.

Okej, det där var något utav en rant, men det jag vill ha sagt är; jag har ingen anledning att "övertala" mina föräldrar eftersom de inte har ett dugg med mina hobbies att göra. Jag vet också att de inte kommer gilla min nya hobby för fem öre när de väl får reda på min docka... och?

Mitt liv, mina pengar. Get over it.
Äger: Helga (IH Gentle Freezia), Dios (Souldoll Chiron -Human Version-)
Användarvisningsbild
Kahlem
YoSD
Status: Irriterande frågvis N00b

Inläggav Kahlem » tis 15 mar 2011, 20:48

Lovux The Great skrev: Problemet är bara att mina föräldrar verkar ha fått för sig att trots att jag bott själv och skött ett eget hushåll i två år, så MÅSTE jag vara ekonomiskt efterbliven, så mycket som de envisas med att lägga sig i.

Känner igen mig... Skillnaden är väl att jag tyvärr fortfarande bor hemma och inte är myndig.. Men mina föräldrar vill alltid lägga sig i och att jag ska diskutera saker med dem innan jag gör någonting "förhastat". Sen när jag går och frågar dem blir de arga och tycker att det jag vill ha är värdelöst och slöseri på pengar.. :/

Så mjaa.. Mina föräldrar säger ofta nej. Innan jag ens hunnit fråga.. :/
De tycker det är okej att spendera pengar och så, men dockor är typ fullständigt ovärda enligt dem.. Typ leksaker för barn. Trots att jag förklarat och visat bilder och liknande är det fortfarande dumt.

Dessutom är jag slösaktig och har aldrig någon koll på mina pengar för att jag inte är som min syster som inte gör någonting med sina. :rb_cry:

Orättvist är vad det är!
Hemma: "Fiona" - SOOM MD Mylo Head, Sabriel - SOOM Free-Choice Heliot
Väntar på: -
Funderar på:"?" - Pukifée Zio
Användarvisningsbild
zlu0217
YoSD
Status: 3000kr i slutet av månaden

Inläggav zlu0217 » tor 17 mar 2011, 22:47

Arisu skrev:jo, jag hoppas att de hinner vänja sig vid tanken att det faktiskt kommer bo en till liten filur hemma :angry_poring: men det kommer ju som sagt ta ganska lång tid att spara... :unimpressed: Och när jag väl köper henne och hon kommer hem så hoppas jag verkligen att de kommer axeptera hobbyn, och kanske till och med bli lite intresserade? :yay: det är så många som talar om att deras föräldrar helt plötsligt börjar stötta dem och så :oh:

Det tar lite tid för föräldrarna att vänja sig...men när man sparar och visar att man kan ta ansvar över sina pengar och verkligen visar att det är det "här" man vill ha (lång mening) så går det ganska bra..! :rb_happy:
INKÖPSLISTA:....vet inte vi får väl se..!!
Till salu:Massor med manga typ 70st billigt (pm'a mig om pris) :)
Användarvisningsbild
XLII
Serious Business!>:3
Status: All makt åt Tengil

Inläggav XLII » fre 18 mar 2011, 14:21

jag ber pappa beställa saker åt mig (jag betalar såklart!) men han säger aldrig emot direkt :o

Jag är förvånad (och överlycklig) att jag lyckades övertala honom att beställa en gång till efter vi blev lite lurade av en sida första gången vi skulle beställa. hm...jag kanske inte skulle ha varit i denna hobby ifall jag inte hade tjatat så mycke.
Bild

Återgå till "Väntrummet"