Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Här kan du visa dina face-ups, få konstruktiv kritik eller dela med dig av tips och trix
Användarvisningsbild
Blueformonday
YoSD
Status: Fab
Kontakt:

Re: Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Inläggav Blueformonday » sön 13 jan 2013, 20:32

Carroj skrev:Sen en till fråga som jag undrar lite över, bör man ha skyddsglasögon när man sprejar MSC och vid sandning ?

Mitt förslag är ja, ögonen är ju också slemhinnor så det är väl bra om man har dem, i synnerhet när man sandar då det kan flyga upp skit i ögonen annars och det vore ju lite ---> :rb_irritated: typ :)
I skåpet bor vi:
Alexander| Pandora|Alkira|Heidi|Samuel|katten Linus
-Plus fyra pullip och en J-doll

Tänk att pengar ska göra alla så fula...
Användarvisningsbild
Lillith
SDC

Inläggav Lillith » sön 13 jan 2013, 22:42

Våtslipar du när du sandar behöver du inte skyddsglaögon och behovet av andningsmask är också rejäält mycket mindre. Torrslipar du, däremot, ska du absolut ha andningsmask och glasögonen skadar inte direkt heller.
När du använder spray bör du alltid ha det.
Användarvisningsbild
Carroj
Puki
Status: :3

Inläggav Carroj » mån 14 jan 2013, 20:29

Tack för svaren ! :) Hade inte tänkt sanda torrt men kommer nog använda skyddsglasögon även om jag våtslipar ^^'
Men när ni spejar med MSC vad har ni för typ av skyddsmask ?
Hemma
Kaoru (Kid delf Aru) <3
Namnlös (Zaoll Luv) <3
Ska beställa någon gång i livet
Unoa Lusis

http://Carroji.deviantart.com & http://carrojii.blogspot.se/
Användarvisningsbild
moderj
MSD
Kontakt:

Inläggav moderj » mån 14 jan 2013, 20:43

Jag hade en tjockare pappmask som är tät över mun och näsa, bra när man tex. blandar glasyr och annat som dammar med små partiklar. Har även tillgång till kemifläkt (lite mindre omslutet än ett dragskåp). Den sög ut allt på engång :)
Hemma:DM Bonnie Hopezs, BID Serca, DZ Annie, Mnf Luka,YID Audrey, Dandelion-hybrid, Zaoll Ramie, Narsha Zihu, Minisup Hannah-hybrid, Mydolling HeeAh
Användarvisningsbild
Vinoue
YoSD

Inläggav Vinoue » sön 10 mar 2013, 22:18

Hej igen! \o Tänkte slänga mig in här lite snabbt och fråga..vad händer om jag INTE använder MSC? Hade nämligen ingen för någon månad sedan(har fortfarande ingen..) och målade lite runt min flickas ögon. Tycker det ser bra ut själv, inga fläckar, det smetar inte, osv. Men OM jag nu skulle vilja ta bort det, kommer det funka? Lämnar det fläckar?
Användarvisningsbild
Blueformonday
YoSD
Kontakt:

Inläggav Blueformonday » sön 10 mar 2013, 23:08

Det folk är rädda för är väl att det kan hända att det skavs bort lättare eller att det kan bli skadat av solljus, mer har inte jag hört ...
I skåpet bor vi:

Användarvisningsbild
Vinoue
YoSD

Inläggav Vinoue » mån 11 mar 2013, 09:20

Så det är inte värre än så? :) Jättebra, har inget att vara orolig för då alltså.
Användarvisningsbild
moderj
MSD
Kontakt:

Inläggav moderj » mån 11 mar 2013, 09:52

Vinoue skrev:Hej igen! \o Tänkte slänga mig in här lite snabbt och fråga..vad händer om jag INTE använder MSC? Hade nämligen ingen för någon månad sedan(har fortfarande ingen..) och målade lite runt min flickas ögon. Tycker det ser bra ut själv, inga fläckar, det smetar inte, osv. Men OM jag nu skulle vilja ta bort det, kommer det funka? Lämnar det fläckar?

Jag har läst att man brukar spraya några lager msc som en skyddande grund över resinet, innan man målar! (Sedan sprayar man några tunna lager mellan färglagren, för att färgen lättare ska fästa. Det gäller speciellt om man använder torrpastell. Och sist ett par skyddande lager över målningen, eftersom det kan smeta ut eller skavas annars.)
Om mörka kläder och peruker kan lämna färgspår i resinet så kan nog färgen man målar med också göra det tänker jag.
Runt ögonen brukar man ju ofta måla ändå, så om man inte får bort all färg innan man ska göra en ny faceup, så spelar det nog inte så stor roll. Men om man ska måla en tatuering som man kanske vill ändra eller ta bort senare, så bör man nog spraya några lager msc först.
Hemma:DM Bonnie Hopezs, BID Serca, DZ Annie, Mnf Luka,YID Audrey, Dandelion-hybrid, Zaoll Ramie, Narsha Zihu, Minisup Hannah-hybrid, Mydolling HeeAh
Användarvisningsbild
Blueformonday
YoSD
Kontakt:

Inläggav Blueformonday » mån 11 mar 2013, 10:28

moderj skrev:
Vinoue skrev:Hej igen! \o Tänkte slänga mig in här lite snabbt och fråga..vad händer om jag INTE använder MSC? Hade nämligen ingen för någon månad sedan(har fortfarande ingen..) och målade lite runt min flickas ögon. Tycker det ser bra ut själv, inga fläckar, det smetar inte, osv. Men OM jag nu skulle vilja ta bort det, kommer det funka? Lämnar det fläckar?

Jag har läst att man brukar spraya några lager msc som en skyddande grund över resinet, innan man målar! (Sedan sprayar man några tunna lager mellan färglagren, för att färgen lättare ska fästa. Det gäller speciellt om man använder torrpastell. Och sist ett par skyddande lager över målningen, eftersom det kan smeta ut eller skavas annars.)
Om mörka kläder och peruker kan lämna färgspår i resinet så kan nog färgen man målar med också göra det tänker jag.
Runt ögonen brukar man ju ofta måla ändå, så om man inte får bort all färg innan man ska göra en ny faceup, så spelar det nog inte så stor roll. Men om man ska måla en tatuering som man kanske vill ändra eller ta bort senare, så bör man nog spraya några lager msc först.

Det där visste inte ens jag, och jag trodde ändå att jag var typ allvetande i det mesta! :rb_dead: Nå, man lär sig nya grejer hela tiden, uppenbarligen. Hur som helst så tror jag inte att MSC eller Purity Seal för den delen lämnar fläckar.
I skåpet bor vi:

Användarvisningsbild
Blueformonday
YoSD
Kontakt:

Inläggav Blueformonday » mån 11 mar 2013, 10:50

Nu har jag också en fråga! Den gäller engångstatueringar.
Kort och gott: Kan man sätta fast dem på sin docka och hur går man i så fall tillväga?
I skåpet bor vi:

Återgå till "Dockmods"