Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Här kan du visa dina face-ups, få konstruktiv kritik eller dela med dig av tips och trix
Användarvisningsbild
missne
Pensionerad Admin
Status: Is it alive?
Kontakt:

Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Inläggav missne » tor 02 sep 2010, 13:43

Här följer lite kort information om saker som kan vara bra att veta om du planerar att måla dina egna dockor och svar till några av de vanligaste frågorna som brukar dyka upp om faceups.

Färger till faceups
Pastell: mjuka pulvriga kritor som borstas på med pensel, används vanligtvis för "blusha" dockan, det vill säga tona fram färgerna i dockans ansikte. Pastell går även att använda i kombination med vatten och fungerar då i princip som akvarell/vattenfärg.
Exempel på märken: Zoukeimura, Rembrandt, Schmincke, Sennelier, Faber-Castell

Akryl: Till skillnad från pastell är akryl men våt färg som är vattenlöslig och som till fördel används i kombination med akrylmedier. Många använder akryl för att måla mer skarpa detaljer i faceupen som ögonfransar, fylla i ögonbryn, men även läppar som ska ha en mer sminkad look. De kan också användas till blushning i kombination med en airbrush. Medier i sin tur används för att ge akrylfärgen olika egenskaper som att torka långsammare, späda ut färgen, göra den mer lättflytande, ge glans och så vidare. Medier är inget måste, men ger oftast ett mer proffsig resultat och gör det lättare att arbeta med färgen.
Exempel på märken: Mr Color, Newton&Winsor, Liquitex, Rembrand, Citadell, Schmincke

Akvarellpennor: Är ett bra alternativ till akryl för att måla skarpare detaljer i faceups, se ovan för utförligare beskrivning. Akvarellpennor är också oftast lättare att att arbeta med för just ögonbryn och ögonfransar, men kan ibland ge ett kornigt resultat till skillnad från akryl.
Exempel på märken: Derwent, CretaColour, Faber-Castell

MSC och fixativ
MSC är en förkortning av Mr Super Clear som är något som man sprejar dockans huvud med innan man börjar måla, men också som en sorts fixativ ovanpå färgerna så att faceupen håller. Det finns en handfull olika fixativ som är okej att använda för faceups på resindockor, så som alternativ till MSC kan du även använda:

Mr Super Clear UV protect:
skyddar dockan från UV-strålning och skyddar därmed också mot färgförändringar i resinet, dock ska man ändå alltid vara försiktig med att utsätta sina dockor för starkt solljus i längre perioder oavsett om de är sprejade.

Testors Dullcoat: ett amerikansk alternativ till MSC, bör inte sprejas i alltför många lager eftersom det i vissa fall ger en gul ton. Det kan också vara svårt att få tag på för oss som bor i Sverige.

ZM Finishing Powder Spray UV-Cut: ett fixativ speciellt utvecklat för resindockor av företaget Zoukeimura, innehåller också UV-skydd. Fungerar precis likadant som MSC.

Var kan jag köpa MSC eller andra fixativ som fungerar bra på resin?
För närvarande säljs MSC i Sverige av Rebell.
I övrigt eftersom det är klurigt att importera MSC eller andra fixativ från Asien eller USA är det bästa alternativet att kolla hos någon av de europeiska dockåterförsäljarena i BJD:s länklista.

Vad är gloss?
Gloss används för att ge en blank transparent yta och det används vanligast i på läppar och för detaljer på ögonen i faceups. Gloss är det samma som lack på svenska, så det brukar generellt finnas hos alla butiker som säljer konstnärsmaterial. Du kan också använda akrylmedier som ger blank yta exempelvis "gloss medium", "gloss medium & varnish" och liknande.

Var hittar jag hittar bra färger och medier?
Alla märken som diskuterats ovan utom fixativen kan du köpa i vanliga butiker för konstnärsmaterial. Om du inte bor i en större stad kan du köpa via postorder från exempelvis följande företag:
Artistica*Artistbutiken*Kreatima*Zinkvit

Faceupborttagning
Det som är lättast att få tag på är isopropanol/isopropylalkohol. Det finns att köpa hos Apoteket bakom disk, så det måste man fråga efter. Det finns också hos olika verktygskedjor som ClasOhlsson, Biltema och så vidare. Några andra alternativ är "Winsor & Newton Brush Cleaner and Restorer" som oftast bara går att importera från USA. Några mer osäkra kort är nagellackborttagningsmedel, men läs noggrant innehållsförteckningen. Den får absolut inte innehålla aceton eller olja, den bör även vara ofärgad och parfymfri.

Svarta listan - använd ALDRIG något av det här på dina dockor!
Aceton: eller produkter som innehåller det. Det finns en risk att delar av dockan smälter bort och ibland kan även resinet bli poröst och mjukt. Acetonskador är permanenta.

Olja: färger och produkter som innehåller olja av något slag är också ett stort no-no. Några exempel är smink för människor, oljefärger, oljepastell och så vidare. Olja kan lämna permanenta fläckar på resinet även om du skyddat dockan med fixativ.

Tusch: Tuschpennor och även flytande tusch kan i likhet med oljefärger lämna permanenta fläckar på resinet.

Rent generellt är en bra regel inte använda något på resin om du är osäker på om det kan bli skador. Om du vill göra efterforskningar på egen hand är Den of Angels underforum "Painting, Customizing and Esthetics" ett bra ställe att börja leta. Annars kan du givetvis även fråga i den här tråden.
Användarvisningsbild
Dajm
SDC

Re: Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Inläggav Dajm » lör 16 okt 2010, 11:54

Hittade denna sida med otrolig många snygga face up, den kanske finns redan någonstans på forum men om inte så tänkte jag att här var ett bra ställe att lägga den.
Så inspirerande.

http://www.xtremedolls.com/index.html

Om jag bara uprepar någon annan så ber jag om ursäkt. Som nyborjare har jag riktig svårt med kategorier här på forumet :(
Användarvisningsbild
missne
Pensionerad Admin
Status: Is it alive?
Kontakt:

Inläggav missne » sön 17 okt 2010, 19:47

Dajm - Xtremedolls gör verkligen superfina faceups. Är du medlem på Den of Angels? Deras "Commissionalbe Artist Portfolio" kan jag sitta och surfa på evigheter för att titta på alla möjliga fina faceups som artister har målat.

Om du vill får du gärna starta en separat tråd för faceup-inspiration här i Workshop>Allmänt-kategorin. Jag sökte igenom forumet men hittade inget i den vägen.
Användarvisningsbild
Dajm
SDC

Inläggav Dajm » mån 18 okt 2010, 01:40

Jag är medlem men kommer inte in där. Jag förstår inte ordentlig hur det fungerar där.
Användarvisningsbild
lele
MSD

Inläggav lele » sön 20 mar 2011, 22:52

tänkte nämna lite sak här,resin är alkohol löslig,detta betyder då resin kan smälta i alkohol,så nagellacksbortagning låter inte som en sak man kan använder på dockor
Hemma:
Yuu(AS hualian)
Yue(AS yue)
Mo(AE Chun)
Cion(DF-H mianxiang)
Kain(BY Tin-sp)

Angel of dream+Ringdoll+dollfamily-H återförsäljare
http://sweetie.n.nu/
Användarvisningsbild
Angie
The Design Master
Status: Uppdaterar Forumet 8/9/15

Inläggav Angie » mån 21 mar 2011, 00:06

lele: menar du inte aceton nu? Alkohol avdunstar om det är rent. Det är i Aceton resin smälter:

Aceton: eller produkter som innehåller det. Det finns en risk att delar av dockan smälter bort och ibland kan även resinet bli poröst och mjukt. Acetonskador är permanenta.
Användarvisningsbild
lele
MSD

Inläggav lele » mån 21 mar 2011, 10:13

Angie skrev:lele: menar du inte aceton nu? Alkohol avdunstar om det är rent. Det är i Aceton resin smälter:

det är alkohol jag menar,aceton har förmågan att lösa plast i allmänhet,resin är alkohollöslig i allmänhet,både naturliga och syntetiska,det syntetiska resin används vid framställning av plast
Hemma:
Yuu(AS hualian)
Yue(AS yue)
Mo(AE Chun)
Cion(DF-H mianxiang)
Kain(BY Tin-sp)

Angel of dream+Ringdoll+dollfamily-H återförsäljare
http://sweetie.n.nu/
Användarvisningsbild
LadyRingo
MNF
Status: The Lady
Kontakt:

Inläggav LadyRingo » ons 30 mar 2011, 00:07

Jag har akvarellpennor av märket KOH-I-NOOR. De är köpta i Sverige.
Går de att använda?
Hemma:Olivia (Bobobie Mei), Ryou (Minifée Carl), Neeru (Obitsu 60)
Väntar på:
Önskar:Noel (BBB Song), Mushi (Dollfactory Shikal), Lillith (Unoa Chibi Lilin), Eugene (SD Soo-hyun), Amaranth (???)
BJDBDB|BLOG|DA

Bild
Användarvisningsbild
XLII
Serious Business!>:3
Status: All makt åt Tengil

Inläggav XLII » ons 30 mar 2011, 11:33

LadyRingo skrev:Jag har akvarellpennor av märket KOH-I-NOOR. De är köpta i Sverige.
Går de att använda?

Du kan testa lite försiktigt inne i headcapen, spreja först med MSC och sen rita en liten prick. Går det att få bort pricken sen så är pennorna okej. Och då ser du också hur bra pennorna är på resinet. ^^
Bild

Återgå till "Dockmods"