Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Här kan du visa dina face-ups, få konstruktiv kritik eller dela med dig av tips och trix
Användarvisningsbild
Blueformonday
YoSD
Status: Fab
Kontakt:

Re: Faceup - informationstråd, färger, borttagning, fixering

Inläggav Blueformonday » tis 07 jan 2014, 09:27

Precis, sa det förut. Allt gulnar med tiden och det kan man inte göra mycket åt mer än fördröja oxidationen. Därför är UVcut en bra grej om man ska seala något över huvud taget, speciellt då om det är i plast.
I skåpet bor vi:
Alexander| Pandora|Alkira|Heidi|Samuel|katten Linus
-Plus fyra pullip och en J-doll

Tänk att pengar ska göra alla så fula...
Användarvisningsbild
Yumeiro
YoSD

Inläggav Yumeiro » tis 07 jan 2014, 12:06

Kan annars tipsa om att okaeri.se har UV-cut i lager.
Användarvisningsbild
Lillith
SDC

Inläggav Lillith » tis 07 jan 2014, 17:13

Blueformonday skrev:Precis, sa det förut. Allt gulnar med tiden och det kan man inte göra mycket åt mer än fördröja oxidationen. Därför är UVcut en bra grej om man ska seala något över huvud taget, speciellt då om det är i plast.

Jag tror du missföstod mig.
Att dockor gulnar beror på två olika saker. Dels att polyuretan oxiderar (det är kontakten med syre som gör det i första hand, inte uv-strålning, så typen av förseglingsspray spelar ignen roll för oxideringen). Och dels så bleknar pigmenten med tiden, vilket kan ge dockan en gulare ton om det är dom röda pigmeneten som blenar bort och lämnar det gulvita hartset kvar. Det senare påverkas av uv-strålning, mendet påverkas av ljuset i resten av spektrat också. Så vitt jag vet har dom tester som gjorts när man jämfört dom två inte uppvisat någon större skillnad. Särskillt med tanke på att dom flesta av oss har väldgt lite uv-strålning innomhus.

Och i fall någon nytillkommen läser så, bara för att reda ut begreppen:
"Resin" är inte ett material i sig, det är helt enkelt det engelska ordet för "harts", alltså den flytande formen som en plast har innan den härdat. I det det här fallet handlar det om pulyuretan. Att kalla dockorna för att vara gjorda i harts blir alltså lite missvisande. Dom är gjutna i harts från början, men nu består dom kort och gott av pulyuretanplast, elle PU-plast om man så vill.
Termen "resin" som synonym för just polyuretan dök upp rätt tidigt i hobbyn och fastnade. Inom dockhobbyn kan man oftast använda den utan att bli missförstådd. Men ska man snacka dockor med folk som är vana vid att jobba med olika plaster på andra områden är det bättre att kalla saker för rätt namn.
Användarvisningsbild
Blueformonday
YoSD
Status: Fab
Kontakt:

Inläggav Blueformonday » ons 08 jan 2014, 01:51

Kan kanske vara så att vi missuppfattat varandra lite båda två här XD
Detta med UVstrålning känner jag ju till, det är allmänt vedertaget fast jag
snackade annars om oxidation över huvud taget. Det kan handla om allt från papper till resinhertz då. Vad jag förstår har inte oxidation så mycket med UVstrålning att göra förutom att det skyndar på själva processen. Syre däremot...
Fast jag visste faktiskt inte om det här med pigmenten så det var najs att du tog upp det då det är rätt intressant :)
I skåpet bor vi:
Alexander| Pandora|Alkira|Heidi|Samuel|katten Linus
-Plus fyra pullip och en J-doll

Tänk att pengar ska göra alla så fula...
Användarvisningsbild
Vinoue
YoSD

Inläggav Vinoue » tor 27 feb 2014, 16:00

Så med andra ord MÅSTE man inte ha UV cut om man nu ska beställa MSC?

Återgå till "Dockmods"