Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Visa upp dina hemmagjorda BJD's här.
Användarvisningsbild
Zingy
Puki
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 04 apr 2008, 14:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Zingy » lör 29 jun 2013, 01:27

Hej,

Jag har inte varit aktiv här på forumet på 100 år... :rb_sweat:

Jag började skulptera en bjd för över sju år sen, men kom aldrig så långt. Nu tänkte jag göra ett nytt försök med gjutning i harts som mål!
Så innan jag börjar karva i leran undrar jag om någon vet om man ska skulptera dockan med ihåliga leder eller om man fixar det sen i silikonmolden?? Försökt leta runt på nätet men hittar inte :rb_dead:
Tacksam för alla tips/ länkar! :heartbeat:
Användarvisningsbild
Lillith
SDC
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 10:10

Re: Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Lillith » sön 30 jun 2013, 10:14

Det beror på vilka gjutmetoder du tänker använda. Och vilka material.

Om du gör en solid gjutning måste du tillverka formen så att den har både insida och utsida. Då får du en insida med precis rätt form och bra yta och inget direkt extrajobb vid gjutnignen. Gör du en rotationsgjutning får du en ihålig del och klarar dig med en formdel till utsidan, men du måste antingen sköta rotationen manuellt eller bygga en maskin till det och tjockleken kan vara svårt att få jämn.

För delar med en stor öppning, som hvudet till exempel, är det inte svårt att göra en formhalva för insidan och en för utsidan.

För delar som ska ha en genomgående kanal så använder man ibland en egen del till själva kanalen (sugrör funkar så länge hartset inte blir för varmt i härdningen), annars får man borra hålen i efterhand. Bägge metoderna funkar, men beror såklart lite på vad man har för utrustning och vad man jobbar i för material.
Användarvisningsbild
Zingy
Puki
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 04 apr 2008, 14:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Zingy » sön 30 jun 2013, 16:16

Tack så mycket för ditt svar!

Jag har bara gjutit i metall, betong och gips tidigare och aldrig gjort egna silikonformar, eller hållt på med harts eller ihåliga delar så all info är verkligen sjukt hjälpsamt! :heartbeat:

Själva modellen kommer vara i super sculpey och sen tänkte jag göra formar i silikon och gjuta i polyuretanharts (tror jag är bäst!?)
Så det är bäst då om jag gör alla delar som det färdiga resultatet ska bli för säkerhets skull då jag inte vet gjutmetod än?

Jag har sett folk som använder sugrör inlindade i aluminiumfolie som grund för de ihåliga lederna när man gör lermodellen också, är det det bästa sättet att få stadiga fina gångar? Har tyvärr inte tillgång till varken metallrör eller metallsågar här hemma just nu...
Användarvisningsbild
Lillith
SDC
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 10:10

Re: Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Lillith » sön 30 jun 2013, 20:47

Jag håller själv på att lägga sissta handen vid ett litet dockprojekt som ska gjutas och ska börja tillverka gjutformar snart (har lite gjrejer som måste bli klara till ett lajv först, dock, så det får vänta på sin tur). Så jag har dom här funderingarna rätt färska i skallen. :rb_happy:
Fast jag har gjutit en massa andra saker innan, föståss.

Du kan ju börja med att testa att göra gjutformen till någon enstaka del till att börja med och testgjuta den så du ser hur det blir. Välj en del som du är rätt säker på att du är klar med. Och räkna inte med att första gjutformen blir perfekt. Det kan ta lite tid att hitta sina metoder.

Sugrör, som dom är, funkar bra (man får plugga igen ändrana bara, så inte silikonet rinner in där när man tillverkar formen). Man kan också gjuta på lite gips eller någon harts i sugrören för att få dom lite stadigare. Använd ordentligt med släppmedel, bara, så kan du får ut rören ur delarna ändå sen.
Enda gången sugrör inte funkar är till hartser som blir väldigt varma när dom härdar, sådär som polyester kan bli.

Jag brukar använda sugrör i mitten när jag skulpterar dockdelar som ska vara ihåliga. Man behöver ju en kanal att teststränga igenom, annars vet man inte om lederna fungerar och så har man redan sugrörsstorlek på hålet inför gjutningen sen.
Super sculpey tål inte att strängas så hårt, men samtidigt är det en rätt bra kontrollpunkt för hurpass jämn lasten är på delarna. En led som "nyper" lite kan ha en benägenhet att spricka i sculpeyn, men man upptäcker det ju hellre där än att missa det tills dockan redan är i gjutning.

Ett generellt tips angående gjutning också:
Släpp inte vidare en del till gjutning förrn du är riktigt riktigt säker att du är nöjd med den. Det är mycket jobb och dyra material och när formen väl är gjord kan du inte ändra på något. Silikonet är desutom ett formmaterial som har väldigt hög detaljåtergivning. Har du missat att slipa bort ett fingeravtryck i leran kommer det att bli ett fingeravtryck i den färdiga dockdelen sen. Och det ligger i sakens natur att när man gjuter så kopierar man inte bara delen utan även alla eventuella smådefekter varje gång man gjuter delen. Det är attans så lätt att tänka att "äh, det där syns nog inte sen när jag gjuter det" när man sitter och slipar och fixar i vad som käns som en mindre oändlighet, men det gör det faktiskt oftast.
Småsaker som kan vara helt ok när man gör en OOAK-docka är inte så skoj att replikera gång på gång på gång.
Så det skadar inte att vara lite småpedantiskt med sånt här.
Användarvisningsbild
Zingy
Puki
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 04 apr 2008, 14:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Zingy » mån 01 jul 2013, 02:02

Åh vilken storlek har dockan? Har du färdigställt någon egen docka tidigare?

Kan man låta sugrören vara kvar i sculpeyn när man bränner den i ugnen också? Det känns som att det är brandfarligt om den smälter, men jag tänker att man kanske riskerar att förstöra formen genom att försöka dra ut sugröret medan leran fortfarande är mjuk? :rb_sweat: Sorry för dumma frågor eh...

Vilket material brukar du skulptera i?

Hehe jag är en riktig pedant, sandade och sprayade med Mr. Surfacer fram och tillbaka på den förra påbörjade dockan i hur många timmar som helst! Det blev ju inget av den sen förutom erfarenheten.. Den här gången ska jag se till att inte fastna i perfektionstänket innan helheten är skulpterad i alla fall. :rb_tongue:

Tack igen! :love_poring:
Användarvisningsbild
Lillith
SDC
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 10:10

Re: Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Lillith » mån 08 jul 2013, 11:15

Den dockan jag håller på med nu blir ungeffär 23 cm lång och är en ganska nätt liten sak.
Jag har aldrig färdigställt och gjutit en BJD innan, men jag har både skulperat och gjutit massor av enklare prydnadsdockor tidigare, fast då i en akrylharts. Och jag har gjutit annat i polyuretan. Så det blir inte så långt steg. Det nyaste för mig blir nog att göra gjutformar till ett projekt med en sån ohelig massa delar. Jag brottas just nu mest med beslut om vilka delar som ska gjutas tillsammans, hur formarna ska märkas och förvaras och såna praktiska saker. Jag har inte tillgång till vakumkammare, så jag får förlita mig på low-tech metoder för att undvika luftbubblor. Särskillt med tanke på att vissa delar blir väldigt smala. Fingrarna oroar mig mest. Men med välplacerade avluftningshål och lite hjälp av vår vän gravitationen ska det nog gå att lösa det med. :rb_happy:

Jag har aldrig haft problem med att sugrören skulle smälta. Man bränner ju Super Sculpey på låg temperatur.
Jag brukar dra ut dom efteråt med en tång eller smal pincett. Fast först när det är dags för gjutning, förståss. Medan man teststrängar och fortfarande jobbar på dockan är det bra om dom sitter kvar.

Jag jobbar också med Super Sculpey. Även om jag ogillar mjukgörare egentligen, så måste man ju erkänna att det är en väldigt lättarbetad lera.
Användarvisningsbild
Zingy
Puki
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 04 apr 2008, 14:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skulptera dockan ihålig eller ej inför gjutning?

Inläggav Zingy » lör 27 jul 2013, 03:29

Spännande! Skulle vara kul att höra om hur det går och se bilder! :rb_happy:
Jag gillar verkligen sculpey, blir så perfekta detaljer! Men jag ska testa att bränna lite oftare för att stadga, har gjort allt på en gång tidigare..

Återgå till "Dockskulptering"



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst