ICE Resin - kan det användas till dockor?

Visa upp dina hemmagjorda BJD's här.
Användarvisningsbild
Evshie
MNF
Kontakt:

ICE Resin - kan det användas till dockor?

Inläggav Evshie » fre 06 jul 2012, 11:20

Jo, jag hittade en svensk webbshop som säljer resin, men min fråga är om det kan användas till att gjuta dockor med.

En av produkterna: http://smyckestillbehor.se/lim-lack-res ... mponenter/

Jag har fått veta att man kan få till färgen så det inte bli genomskinligt, men hur gör man med ytan? för jag har fått veta att det blir väldigt blankt, eller går det bort när man har på några lager msc?

Vet någo förresten hur man får tag på silicon som man kan använda som gjutform?
Väntar på:
Minifee Risse
Användarvisningsbild
Lillith
SDC

Re: ICE Resin - kan det användas till dockor?

Inläggav Lillith » fre 06 jul 2012, 13:38

Hejsan.

Det där är ett epoxiharts. Dom flesta bjd's som säljs är gjutna i polyuretan (polyuretan är tokgiftigt och svårt att använda i ett vanligt hem på grund av det). Det går säkert med epoxi också, men risken är att det är lite för hårt och knalligt, vilket kan göra att lederna slits onödigt fort och fingrar och sånt blir sköra. Men du kan ju alltid testa.
Jag kan inte lite snabbt se hur stor förpackningen är i din länk, men eftersom det är en sida för smyckestillbehör känns det spontant som en rätt liten förpacknig och i så fall är det ett rätt högt pris.
Polyester vet jag att folk har använt och det är det jag själv tänkte börja experimentera med när jag lyckats framställa något värdigt att gjutas. Men jag har inte gjort det själv än, så jag kan egentligen inte säga så mycket om det. Inte lika giftigt som polyuretan, i alla fall.

Jag skulle rekomendera att du kollar Kinn: http://www.kinn.com/index.html
Dom har alla möjliga sorters harts, bland annat epoxi, polyester och polyuretan och dessutom flera olika sorters silikon, lämpliga till gjutformar.

Hurpass blankt det blir beror på hurpass blankt ditt original är. Silikon är inte speciellt förlåtande, utan detaljåtergivningen blir väldigt hög. Är det till exempel fingeravtryck i ett original skulpetrat i lera kommer det fingeravtrycket att återges på din avgjutning sen. Så om du är ny på det här med att gjuta, så försök att vara pedantisk med ditt original och gör inte gjutformar förrän du är helt nöjd. Det är inget kul att kopiera skavanker gång på gång.
Med andra ord, gör ditt original så matt som du vill ha det, så behöver du inte oroa dig för att din avgjutning blir blank.
Dock kan ytan såklart påverkas beroende på vad du använder för släppmedel. Om du har en ganska slät och blank yta kommer du kanske undan utan släppmedel, men det sliter mer på formen. Ju mattare yta, desto mer slitage. Så vill du kunna göra många gjutningar så är det bättre att göra släppmedel till en vana.

Hoppas det hjälpte något.
/Liz
Användarvisningsbild
Evshie
MNF
Kontakt:

Inläggav Evshie » fre 06 jul 2012, 15:40

Oj!
Ja, det här hjälpte väldigt mycket :D visste inte att det var så mycket att tänka på och att det fanns flera olika resinsorter. Tack! Ska kolla länken och så får vi se hur det går med mitt projekt ^^

/Evshie
Väntar på:
Minifee Risse
Användarvisningsbild
Lillith
SDC

Inläggav Lillith » fre 06 jul 2012, 21:18

Bara glad att kunna hjälpa.
Jag gjuter rätt mycket i plast, bland annat delar till enkla prydnadsdockor. Men några ledade har jag inte riktigt kommit igång med än. Jag har experimenterat en del, dock. Så är det något är det bara att frgåa vidare. Är ju onödigt att du ska behöva återuppfinna hjulet.
Det svenska ordet för resin är "harts". Det kan kanske underlätta sökandet.

/Liz

Återgå till "Dockskulptering"